Marta de la Biz, o carte care m-a lăsat cu lecții de viață și antreprenoriat

Această carte este povestea reală, necosmetizată și brutal de sinceră a unei femei antreprenor care și-a construit singură drumul, cultivând în jurul ei echipe, oameni și oportunități. E o poveste în care se spun și lucruri incomode, în care cititorul va sta cu inima strânsă la unele pagini sau se va revolta la altele, pentru că aude adevăruri pe care nu e pregătit să le accepte.

Diana Cosmin

Marta de la Biz aka Marta Ușurelu este femeia care a preluat în plină criză, în timp ce presa scrisă era pe ducă, o revistă plină de datorii. Și nu doar că a reușit să o țină pe linia de plutire. Femeia asta conduce cea mai tare revistă tipărită de business din România, care poate oricând să concureze cu o publicație străină.

De-a lungul timpului a demarat proiecte ca: Biz la piscină, în 2001, când imaginea omului de afaceri în România era una extrem de sobră, iar scoaterea lui din birou pentru o ședință foto inedită părea o misiune imposibilă. Apoi, campania Sunt un țăran, un demers pentru reabilitarea și conștientizarea valorilor primordiale cu care e asociat țăranul român. De asemenea, tot Biz a organizat Gala Valori de România, unde erau premiați personalități românești, brand-uri și organizații care s-au impus ca repere ale excelenței pe plan național și internațional în business, cultură, sport, sustenabilitate și societate. Să nu uităm nici de Zilele Biz, un maraton care a făcut istorie în România, la fel ca proiectele Biz CEO Exchange și Biz Marketing Xchange. Demn de menționat este și proiectul Biz 48h, o premieră mondială de realizare a unei reviste în 48h, într-un spațiu public.

Astea sunt câteva vârfuri, fiindcă în spate, citind cartea, vei descoperi că drumul care a dus la realizarea unor astfel de proiecte a fost departe de a fi ușor.

Am aflat cine e personajul cărții cu o lună înainte de apariție

Pe la finalul lunii septembrie m-am întâlnit pentru prima dată cu Diana Cosmin. Ne promisesem o cafea după ce am conversat pe Instagram de câteva ori. Știam că scrie o carte despre o femeie puternică din România. Aflasem asta din Insta Story-urile de pe FineSocietyCurator. Când ne-am văzut mi-a povestit pe îndelete despre personajul cărții și mi-a zis că trebuie neapărat să o cunosc. M-a invitat la lansarea oficială din București. Din păcate nu am avut cum să fiu prezentă fiindcă, după 3 ani, am fost acasă la părinți, unde am stat vreo două săptămâni.

S-a scurs luna și a apărut cartea. Începusem să văd poze cu coperta peste tot prin Social Media. Nerăbdarea de a pune mâna pe un exemplar a crescut.

După cele două săptămâni de vacanță la ai mei, am mai stat câteva zile în Târgu Mureș, fiindcă iubitul meu a fost invitat de asociația Podium să țină câteva ore de română la liceeni, în cadrul proiectului scriitor la școală.

Eram teribil de plictisită în camera de la pensiune. Butonam Glovo-ul. Am descoperit Diverta și am zis să dau o căutare după Marta de la Biz. Mi-am comandat-o imediat și în 20 de minute curierul era deja la mine cu cartea.

Am început lectura pe loc.

Când rivalitatea dintre femei se transformă în ceva frumos

Marta de la Biz se deschide cu o prefață semnată de Diana Cosmin, autoarea cărții, fost redactor șef la Forbes, principala publicație concurentă a revistei Biz.

Nu o cunoșteam, dar mă enervau la culme ideile ei îndrăznețe de copertă și proiectele speciale care inițial mi se păreau nebunești sau șocante, după care îmi era ciudă că nu le făcusem eu.

Nu o cunoșteam, dar mă enerva la culme că era deșteaptă, că îndrăznea mult, că nu-i era teamă de greșeli și că părea să nu obosească niciodată.

Dar cel mai tare mă enerva faptul că nu aveam voie să-mi placă de ea.

Nu-mi dădeam voie s-o plac pentru că reprezenta concurența, iar lumea în care trăim ne învață de timpuriu că în vârf nu e loc decât pentru unul singur. Ca femei, învățăm chiar mai devreme că prima noastră redută de înfrânt sunt celelalte femei.

Deprindem atâtea lucruri strâmbe și anapoda atât de repede în viață încât nu-i de mirare că viața însăși simte nevoia să intervină.

La două luni după ce nu am mai fost concurența Martei Ușurelu, ci un simplu antreprenor cu un blog, mi-am dat voie pentru prima oară să-mi placă de ea. Eram liberă și un pic mai înțeleaptă decât în urmă cu un deceniu, iar înțelepciunea înseamnă câteodată să devii suficient de deștept cât să înțelegi când ai fost prost.

Am postat în feedul meu de Facebook o copertă a revistei Biz, mai exact Biz Franța, cu Turnul Eiffel desenat în varianta 3D, astfel încât, dacă priveai dintr-un anumit unghi, aveai impresia că turnul îți răsare pe birou. Atunci am spus, pentru prima oară, ceea ce îmi stătuse pe limbă în fiecare lună din ultimii zece ani: Bravo, revista Biz, pentru o idee extraordinară!

Atunci am început pentru prima oară să vorbim cu adevărat.

Povestea unui lider, a unei femei care se luptă cu boala, a unei mame, soții și jurnaliste

Mi-a plăcut mult felul în care e organizată cartea. Povestea este, în mare parte, relatată de Diana Cosmin. La câteva capitole distanță apare categoria Marta despre, în care personajul vorbește despre experiențe la Biz, precum cea în care l-a cunoscut pe Eros Ramazzotti sau pe Mel Gibson, în care vorbește despre ce înseamnă să fii antreprenor în România, despre cum faci față problemelor și reușești să scoți o revistă din faliment. La final, după decalogul antreprenorului, descoperi mărturii ale colegilor care au lucrat și/sau lucrează cu Marta, declarații ale mai multor directori de brand-uri mari despre antreprenoriatul la feminin. Și bineînțeles, sunt listate și câteva proiecte aparte semnate de Biz și Marta Ușurelu.

Drumul Martei către Marta de la Biz, după cum am mai zis, nu a fost deloc ușor. A început să lucreze din adolescență. Au fost perioade în care avea și două job-uri. A strâns bani și ani mai târziu a reușit să cumpere prima casă. A început să scrie. A lucrat de la revistă la revistă până a ajuns la Biz. A fost diagnosticată cu cancer. De două ori. Și de fiecare dată a reușit să învingă.

Marta m-a impresionat nu doar prin realizările ei profesionale, ci prin umanitate, prin faptul că e un lider, o mamă pentru fiul ei care știe, de la o vârstă fragedă, ce înseamnă viața. De-a lungul timpului am lucrat pentru câteva firme și niciodată nu am întâlnit un lider, ci niște șefi. Șefi care nu știau cum să gestioneze o echipă, care nu puneau brand-ul pe primul loc, ci pe ei, care nu aveau o viziune. Marta e un alt tip de antreprenor. Unul care-și cunoaște echipa, care empatizează cu ea, care are o misiune și luptă să o îndeplinească.

Cartea m-a dus cu gândul la Jacqueline Carlyle, redactor șef la Scarlet, din serialul The Bold Type, despre care am vorbit pe blog acum ceva timp.

Ce înseamnă să fii femeie antreprenor în România

Nu o dată am auzit că pe piața de muncă din România nu există discriminare de gen. Ei bine, o femeie care a preluat un business de pe la începutul anilor 2000 îți zice că asta nu-i chiar așa.

De multe ori, în interviuri, Marta a fost întrebată cine e, de fapt, în spatele Biz. Suspectându-se că revista ar fi condusă de un bărbat.

Să ne imaginăm, pentru un moment, că Marta Ușurelu ar fi bărbat.

S-ar duce vreun jurnalist la un antreprenor bărbat care a făcut toate lucrurile descrise în această carte și ar avea curajul să-l întrebe: Bun, bun, dar știu că dumneavoastră sunteți doar un paravan, cine e creierul din spate?

Din contră, dacă un bărbat ar fi făcut toate cele descrise în acest volum, probabil lumea ar fi vuit despre cât de vizionar și curajos este.

Când este o femeie cea care sparge normele cu privire la ceea ce se poate face și ce nu, lumea ia aminte, dar lipsește vuietul. Nu se aud aplauze, ecoul este mai timid și parcă tot ceea ce ai făcut tu ca femeie este grozav, dar nu atât de grozav, dar nu atât de grozav cum ar fi fost dacă o făcea un bărbat. (…)

Martei încă i se întâmplă, după 30 de ani de carieră și 13 ani de antreprenoriat, să meargă la întâlniri cu diferite branduri, împreună cu oamenii ei din redacție, și directorii companiilor să se adreseze bărbaților din echipă, ignorând femeile.

Tot referitor la asta, în rubrica Marta despre, sunt relatate următoarele:

Când ești femeie în afaceri trebuie să vii mereu cu ceva în plus ca să iei un împrumut echivalent cu cel pe care l-ar lua un bărbat care îndeplinește exact aceleași condiții ca și tine. În continuare, în România și în multe alte țări din lume, o femeie primește împrumut cu 30% mai puțini bani de la bancă doar pentru că apare în fișa de scor bifa referitoare la sexul solicitantului.

Cum am zis și într-o postare de pe Facebook, cartea Marta de la Biz are ceva special. Uneori am senzația că în România sunt promovate doar femei toxice, femei care au ajuns celebre peste noapte, femei care nu au făcut, de fapt, nimic. Apoi, apare câte o poveste ca cea a Martei, o Zenobistă pe care mă bucur că nu am intervievat-o pentru Zenobistele, fiindcă merita să fie protagonistă în propria carte.

Comandă cartea de aici!

Urmărește-mă pe Instagram pentru mai multe povești cu și despre femei.