Am stat de vorbă cu Raluca Hăulică, fondator Alura, despre arta de a oferi femeilor pantofii de care au nevoie și despre cum este văzută tinerețea în afaceri
La bază, Raluca Hăulică este filolog. S-a lăsat inspirată de dragostea pentru balerini, în special cei cu vârf ascuțit, dar și de limba română atunci când, la numai 24 de ani, a gândit conceptul brandului Alura, care oferă femeilor din România pantofi eleganți și, poate cel mai important, comozi.
Raluca crede că, atunci când o ținută este analizată ori apreciată, de multe ori pantofii sunt subestimați. Privirea cade asupra hainelor în majoritatea timpului cu toate că de la încălțăminte se formează, de fapt, imaginea generală.
Pentru mine pantofii sunt spiritul ținutei. Cred că toată alura personală vine de la încălțăminte.
Alura – o poveste despre confort și eleganță
Prima pereche de pantofi de care Raluca s-a îndrăgostit a fost de la Alura. Nu designul a fost cel care a cucerit-o, ci confortul pantofului. Este vorba despre un stiletto clasic cu toc kitten. Poartă numele de Julie și este în continuare cea mai vândută pereche din portofoliu.
Am fost surprinsă că pot să fiu activă, timp de 8-9 ore, în niște pantofi cu toc. Și asta fără să mă doară picioarele după prima jumătate de oră.
Când a fondat Alura, Raluca nu s-a gândit vreodată că este un vis pe care trebuia neapărat să-l îndeplinească.
Nu și-a dorit să fie antreprenor, ci a fost un pas pe care l-a făcut natural într-un moment în care își dorea să schimbe fundamental felul în care își trăia viața.
Nu a fost vorba despre bani, ci voiam să văd cât de performantă pot fi într-un proiect pe care-l gândesc de la 0, singură.
La început de drum, familia a susținut-o moral și financiar pentru a putea pune bazele brandului. Inițial a distribuit alte branduri de pantofi pentru a afla pe propria piele cum funcționează o afacere, ce presupune din punct de vedere fiscal și nu numai.
Tot ce avea în minte era „testează, testează, testează”. După ce a văzut cum arată procesul, Raluca, alături de echipa ei, a început să contureze o identitate de brand.
Nu trebuie să muți munții din prima, ci să faci un pas mic în industrie.
A gândit și a perfecționat primele produse, le-a trimis în piață și a început să lucreze solid pe partea de marketing și imagine.
În momentul de față, pe lângă depozitul internalizat și restul partenerilor, Alura este formată din patru persoane pasionate și dedicate: Laura, colega care se ocupă de estetică, de styling, de produse și stocuri. Ioana are în grijă partea de experiență a clientului atât online, cât și offline. Iar în final, dar nu în cele din urmă, Vasi și Raluca se ocupă de paid Ads, paid media, tehnical website editing și nu numai.
Pantofi care se potrivesc cu gusturile clientelor
Pentru Raluca, opinia clientelor este esențială. Din acest motiv, atunci când a început să creeze primele modele, a îmbinat nevoile și dorințele clientelor cu tehnica designerilor din fabricile internaționale.
Efortul este unul comun și vreau să cred că rezultatul este pe măsură, fiindcă designerii vin și cu multe cunoștințe tehnice din fabrică. Orice este posibil de realizat, dar trebuie să ții cont de materialele folosite pentru a nu scădea calitatea produsului.
Mai nou, Alura beneficiază și de un showroom, deschis în București, între Universitate și Parcul Cișmigiu, pe Constantin Mille 18, pe care am avut ocazia să-l vizitez. Am urcat la primul etaj al clădirii și m-am simțit ca într-un magazin de lux din Paris.
De când a deschis magazinul, Raluca petrece cel puțin 12 ore acolo. Viața de antreprenor nu este cu program. Nu există o oră fixă la care te duci la birou și nici nu se încheie ziua în momentul în care închizi ușa și te duci acasă.
Dacă îți dorești să fii performant într-un domeniu trebuie să îți dedici tot timpul disponibil și toată energia. Chiar și atunci când nu sunt la showroom, tot la Alura ajung să mă gândesc. Fie văd o idee interesantă la o vitrină drăguță pe care mi-ar plăcea să o implementez și la noi, fie o pereche de încălțăminte superbă. Mereu mă inspiră câte ceva.
Pe lângă mulțumirile din partea clientelor și bucuria pe care Raluca o simte atunci când vede femei încântate de noua lor pereche de pantofi, viața de antreprenor vine și cu provocări.
De cele mai multe ori, provocările sunt logistice. Lucrează cu transporturi internaționale și se întâmplă ca stocurile să rămână blocate în vamă mai mult decât au preconizat.
La fel, producția mai poate fi o provocare. Raluca își dorește ca pantofii Alura să fie confecționați în România, dar nu poate face acest pas pentru că mâna de lucru în acest domeniu este puțină și rară. Și în România este scump să produci stocuri mici.
Resursele financiare restrânse pot fi o provocare. Chiar dacă Alura a ajuns să se autosusțină la scurt timp de la înființare, alături de echipă, Raluca trebuie să vadă ce poate face cu bani puțini astfel încât să iasă în evidență și, câteodată, să depășească o situație de criză.
Uneori mă bucur că nu am beneficiat de resurse foarte mari sau chiar nelimitate. Asta m-a obligat și m-a încurajat de-a lungul timpului să fiu mult mai creativă.
A fi femeie tânără într-o industrie a bărbaților
Puțină lume știe, dar industria pantofilor este dominată de bărbați. Raluca mi-a explicat că oamenii pot crede că sunt mai multe femei care practică această meserie pentru că ele știu să fie mai vizibile.
Când a intrat în acest univers, Raluca avea două minusuri: în primul rând, era foarte tânără și în al doilea rând, era femeie. De multe ori a simțit că trebuie să se zbată mai mult ca să câștige credibilitate.
Au fost și destule situații în care faptul că sunt femeie a fost un plus, mai ales atunci când am fost sigură pe mine. Totuși, cel mai mare dezavantaj al meu a fost tinerețea. Încă de la prima întâlnire, prin discursul meu, trebuia să demonstrez cine sunt și ce fac. Era un întreg apel la favoruri. Nu o dată mi s-a întâmplat să fiu privită de sus doar pentru că eram tânără.
Cu toate că pare că și-a găsit calea la o vârstă fragedă, pentru Raluca au fost 3 ani lungi și grei, iar drumul a fost chiar abrupt.
Este normal să te cauți când ai sub 30 de ani. Esențial este să experimentezi în cât mai multe domenii ca să vezi ce ți se potrivește și, mai ales, să nu te blochezi în facultatea pe care ai făcut-o, în special dacă nu ți-a fost nici pe plac.
Orice descoperire necesită și durere, efort și sacrificii. Cred că toată lumea simte când ceva nu i se potrivește. Nu ai cum să ratezi adevărul. Ai nevoie de curaj să-ți asumi că ceva nu este pentru tine. În niciun caz nu este un eșec.