In Vogue: the 90s, seria care demonstrează (încă o dată) că moda este o formă de artă

Trenduri, staruri, modele, designeri, acestea sunt doar câteva dintre ingredientele celei mai recente serii „In Vogue: the 90s”, care poate fi văzută pe Disney+.

Nu mai este nicio surpriză că Vogue a fost și este una dintre cele mai relevante și puternice reviste de modă din lume. Chiar și într-o eră a tehnologiei, edițiile tipărite Vogue oferă o experiență glam fiecărui cititor.

În unele cercuri, moda încă este văzută ca un moft, o frivolitate, ceva de-a dreptul irelevant și superficial. Acum câteva luni am citit o recenzie pozitivă, dar stranie la „Diavolul se îmbracă de la Prada”, un film cult cu actori extraordinari, bazat pe un roman care a prins foarte bine la public.

Diavolul se îmbracă de la Prada” este un film frumos – moda nu este exagerată, personajele sunt simpatice, actorii sunt superbi și se potrivesc perfect, e mult umor aici, și ironie, iar mesaje găsești la tot pasul. Eu rămân la alegerea lui Andy – renunță la job atunci când nu-ți mai oferă fericire și alternative.

Din aceste câteva rânduri mi-am dat seama că „autorul” nu a înțeles nimic din film, nimic din moda care „nu este exagerată”. Nu a înțeles că Miranda Priestly, jucată de Meryl Streep, este bazată pe Anna Wintour, femeia care a schimbat revista Vogue. Nu a înțeles că Andy, cea mai nouă asistentă a Mirandei, jucată de Anne Hathawaycare, considera moda unul din cele mai superficiale lucruri, mult sub nivelul ei, dar a ajuns să învețe că este o formă de artă extrem de complexă. Nu a înțeles că este numai despre modă. Ghete Chanel, pantofi Manolo Blahnik, piese semnate de Dior ori Dolce & Gabbana.

După ce am citit scurta cronică a acestui tip, mi-am amintit de discursul pe care Miranda Priestly i l-a ținut lui Andy atunci când asistenta, în timpul unei ședințe, a pufnit în râs fiindcă i se păreau identice cele două curele între care angajații de la revista fictivă se chinuiau să aleagă.

Oh… Văd, deci crezi că asta nu are nimic de-a face cu tine. Tu te duci la garderoba ta și alegi, nu știu, acel pulover larg, albastru, pentru că vrei să arăți lumii că te iei prea în serios ca să-ți pese de hainele cu care te îmbraci. Dar ceea ce nu știi este că acel pulover nu este doar albastru. Nu este turcoaz. Nu este azur. Este de fapt ceruleum.(…) Și, cu toate că tu stai nepăsătoare în această cameră și ai impresia că ai făcut o alegere care te ține la distanță de industria modei, în realitate, tu porți un pulover care a fost selectat pentru tine de oamenii din această cameră… dintre o grămadă de „chestii”.

Acest discurs este emblematic pentru film, deoarece scoate în evidență impactul subtil și adesea neobservat al modei în viața de zi cu zi. Miranda îi arată astfel lui Andy că moda, chiar și pentru cei care pretind că nu le pasă de ea, influențează inevitabil fiecare alegere vestimentară.

In Vogue: the 90s: seria care demonstrează (încă o dată) că moda este o formă de artă
Sursă foto: Hulu Press

Sunt o consumatoare de artă. La fel ca restul oamenilor, ascult muzică în fiecare zi. Mă uit la filme și seriale. Merg, din când în când, la vernisaje. Citesc, fiindcă literatura este una din formele de artă care îmi este cel mai aproape de suflet. Și, nu în ultimul rând, mă bucur de fashion.

Moda este o formă de artă complexă care combină estetica, creativitatea și funcționalitatea, reflectând nu doar individualitatea unei persoane, ci și tendințele culturale, sociale și economice ale unei perioade.

La fel ca pictura sau sculptura, moda implică un proces creativ în care designerii transformă ideile abstracte în forme tangibile, prin alegerea materialelor, culorilor, texturilor și croielilor. Aceste elemente sunt alese cu atenție pentru a exprima o anumită viziune artistică sau pentru a comunica un mesaj despre identitate, statut sau apartenență.

În plus, moda se reinventează constant, răspunzând influențelor istorice, culturale și tehnice, ceea ce îi conferă o dimensiune fluidă și mereu în schimbare.

Fiecare piesă vestimentară poate fi considerată o mică operă de artă, iar colecțiile prezentate în marile capitale ale modei sunt expoziții în sine, menite să provoace emoții.

Astfel, moda nu este doar despre banalul act de a îmbrăca trupul, ci despre a schimba mentalități și curente, contribuind la dezbaterea publică și modelarea societății moderne.

In Vogue: the 90s: seria care demonstrează (încă o dată) că moda este o formă de artă

Ei bine, despre asta este, de fapt, vorba în seria de șase episoade „In Vogue: the 90s”, care se poate vedea pe Disney+. Este despre impactul pe care Vogue l-a avut în acea perioadă, despre ce a însemnat să apară Madonna pe copertă, despre cum s-a născut și s-a adaptat stilul grunge. Despre cât de mult Anna Wintour a disprețuit acest trend.

Seria este și despre felul în care starurile de la Hollywood au început să aibă influență, despre cum obișnuiau să poarte haine basic, din propria garderobă până când marii creatori de modă au dat naștere unor ținute special pentru ei, cum ar fi rochia roz pe care Ralph Lauren a gândit-o special pentru Gwyneth Paltrow și gala Oscar.

Sarah Jessica Parker povestește chiar despre cum obișnuia să cumpere hainele cu care apărea în societate de la magazine SH, doar cu câțiva dolari.

In Vogue: the 90s: seria care demonstrează (încă o dată) că moda este o formă de artă
Sursă foto: The Mirror

În „In Vogue: the 90s” afli și cum a reușit revista Vogue să creeze cel mai important eveniment al modei din lume, anume Gala MET, unde participă actori, oameni politici, scriitori și nu numai, dar și despre cum s-a născut Ghetto fabulous.

Am fost surprinsă să aflu că primul serial care dus moda de lux mai aproape de mase a fost Sex and The City, serialul cult, care a apărut la finalul anilor 90. Primul brand care a împrumutat o piesă pentru filmări a fost Fendi. Este vorba despre geanta Baguette, pentru episodul în care Carrie a fost jefuită.

„In Vogue: the 90s” nu este încă o serie despre modă, ci poate fi acea serie care te face să înțelegi, încă o dată, cât de importantă este industria fashion în cultura pop. Mai mult, fiind vorba de anii 90, cu siguranță îți va trezi nostalgii, în special dacă ești milenial.

Seria documentară produsă de renumita revistă Vogue aduce în prim-plan impactul masiv pe care anii ’90 l-au avut asupra modei și culturii. Această perioadă a fost marcată de transformări radicale în estetică, stiluri și valori sociale, iar seria oferă o privire intimă și profundă asupra fenomenelor culturale și personajelor care au dominat scena modei.

Printre interviuri exclusive și imagini de arhivă, documentarul evidențiază rolul crucial pe care l-au avut designerii, supermodelele și editorii în conturarea unei epoci de neuitat.

In Vogue: the 90s: seria care demonstrează (încă o dată) că moda este o formă de artă
Sursă foto: Disney+

În cadrul documentarului, vocile unor figuri emblematice din industria modei și culturii oferă o perspectivă autentică. Printre ei se numără Anna Wintour, Marc Jacobs, Gisele Bündchen, Naomi Campbell și Christy Turlington, Calvin Klein, Donatella Versace, John Galliano și lista nu se oprește aici.

Fie că ești pasionat de modă, de cultura pop sau pur și simplu curios despre cum a evoluat această industrie în timp, acest documentar te plimbă prin culisele unuia dintre cele mai influente decenii din istoria modei.

Sursă foto cover: THEWED

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search