Am stat de vorbă cu Alina Cernătescu, primul designer român care introduce sistemul ON DEMAND, ce elimină producția în exces și protejează planeta

Brand-ul Alina Cernătescu a fost lansat în 2015 de surorile Alina și Elena Cernătescu. Cum și de ce au ajuns la concluzia că este nevoie de acest tip de haine cu design care încorporează drapaje elegante și broderii originale?

Da, am lansat oficial brandul Alina Cernătescu în 2015, după o serie de experimente în ceea ce privește produsele și după interacțiuni cu clientele. Ne-am dat seama atunci că femeile își doresc haine care să le sculpteze silueta, astfel încât să se simtă încrezătoare în corpul lor. Iar tehnica drapajelor folosită creativ chiar asta face: adaugă volum acolo unde se cere sau creează senzația de alungire și maschează unde e nevoie. Astfel, se conturează frumos orice corp. În plus, drapajele sunt realizate manual și sunt foarte greu de copiat, ceea ce ne-a oferit un avantaj competitiv.

Ideea de broderie a venit din pasiunea mea de a broda și din încăpățânarea Elenei de a crea broderie originala, unică brandului. A fost un proces dificil, de 8 luni de cercetare și teste, chiar călătorii în afara țării. Până la urmă, am reușit să creăm aceste broderii pe care le folosim și azi și pe care oamenii deja le recunosc.

Dacă în spatele brand-ului sunt ambele surori Cernătescu, de ce acesta poartă doar numele Alinei?

Am ales numele Alina Cernătescu pentru că ne-am dorit ca oricine interacționează cu brandul să înțeleagă de la început că experiența oferită de noi este cea de design vestimentar internațional.  

Ce înseamnă asta? Înseamnă că la noi vei găsi produse cu design original, materiale selecționate și testate, broderii originale dar și servicii care completează experiența: un showroom în care te simți răsfățată, stiliști care te ajută să iei decizii, servicii de ajustare sau realizare a produselor pe măsurile tale, ambalaje sustenabile și, în general, multă grijă pentru tine, ca femeie. 

Din acest motiv, a avut mai mult sens să includem numele meu, al designer-ului, în numele de brand. Dacă am fi inclus ambele nume, percepția ar fi fost că suntem doi designeri, pe când Elena este CEO-ul companiei și coordonează activități de marketing, vânzări și financiare. 

Câteva trăsături de caracter care o descriu pe Elena.

Eu și sora mea, Elena, suntem ca cele două emisfere cerebrale: ea este partea mai matematică, analitică care privește critic toate deciziile de business, iar eu vin în completare cu partea creativă, artistică. Deși suntem diferite, ne completăm armonios. Dacă ar fi să o descriu în câteva cuvinte pe Elena, aș spune că este o persoană rațională și calculată, dar plină de compasiune, empatie și înțelegere.

 Câteva trăsături de caracter care o descriu pe Alina.

Sunt un spirit liber, creativ, dar foarte ancorat în realitatea business-ului pe care îl conduc.  Îmi place să îmi conturez realitatea prin propria mea viziune și să ajut femeile din jurul meu să se simtă elegante și senzuale în fiecare zi.

Cum este să lucrezi împreună cu sora ta?

Este intens să lucrezi cu oricare membru al familiei. În primii 5 ani am făcut eforturi mari să ne acceptam diferențele și bagajul emoțional cu care am venit amândouă din familie. Acum, pot să spun că lucram foarte lin și frumos și e o plăcere să construim business-ul împreună. Ca designer, coordonez activitățile de creație și producție și asist clientele în showroom alături de colegele mele.  Elena este CEO și coordonează departamentele de marketing, vânzări, financiar și alte activități suport alături de celelalte colege din echipa noastră. 

Acum să vorbim despre sustenabilitate.

Sustenabilitatea a fost dintotdeauna importantă, doar că nu am numit-o așa până acum. Dintotdeauna femeile și-au dorit să cumpere într-un mod deștept: să îmbrace haine din materiale naturale care se simt bine pe piele, la prețuri accesibile,  ce rezistă la spălări și purtări repetate și pe care să nu le arunce la gunoi, afectând planeta.

Nimeni nu are această intenție de a nu fi sustenabil, de fapt.  Doar că aceste produse nu au fost atât de popularizate ca până acum. Au fost promovate produsele ieftine, cu materiale care se degradează ușor și nu ni s-a comunicat impactul pe care îl avem asupra planetei. Produsele sustenabile există acum la designeri, în outleturi, la târguri vintage, pe platforme de pre-owned fashion. Deci ai de unde să le achiziționezi daca ții la aceste criterii de cumpărător deștept – sustenabil care face o investiție în garderoba personală, nu doar cheltuie din impuls. Deci, eu cred că oamenii vor să se îmbrace sustenabil pentru că sustenabil înseamnă că vei cheltui mai puțin dacă porți o haină 5 ani, 10 ani sau chiar o lași moștenire în loc să o arunci la gunoi după un sezon sau două. 

Alina Cernătescu e singurul designer român care își creează propriile materiale.

Ne creăm propriul material prin broderia pe care o realizam exclusiv în atelierele noastre: de la design, la brodat, până la cusut manual sau la mașină. Procesul de creație a unui material nou este mult mai complex ca cel pentru realizarea unui produs vestimentar. Așa cum îți spuneam, ne-a luat 8 luni de zile să ajungem la forma pe care ne-o doream. Practic, este alt domeniu de activitate, unul mult mai ingineresc în care a trebuit să învățăm detalii tehnice legate de compoziția firelor, de îmbinarea lor, densitatea materialului final, textura și procesul de folosire a mașinilor de brodat care vin și ele cu un software. Cu siguranță este mai sustenabil pentru că producem fix cât avem nevoie, nu facem stocuri extra și pentru că eliminăm costurile de transport și depozitare. Totodată, așa ne asigurăm că de fiecare dată livrăm către clientele noastre produse unicat, cu un design original și realizate cu grijă.

Anul acesta, Alina Cernătescu devine primul designer român care introduce sistemul ON DEMAND, ce elimină producția în exces și protejează planeta. Îmi poți vorbi mai mult de acest sistem?

Avem reacții foarte bune la sistemul ON DEMAND și mă bucură foarte tare asta. Clientele ne-au felicitat pentru această inovație și au comandat deja în sistem ON DEMAND. 

Este un proiect la care lucrăm de aproape un an de zile. Este un sistem care prinde avânt la nivel internațional și pe care fiecare business îl adaptează la felul său unic în care funcționează. În cazul nostru, fiecare colecție nouă Alina Cernătescu va putea fi achiziționata la reducere încă de la lansare pentru o perioadă limitată, dacă accepți termen de livrare 30 sau 60 de zile în loc de 10-12 zile, termenul standard actual.

Este un sistem prin care clientele noastre fac echipă cu noi: ele așteaptă mai mult pentru livrare și ne fac cadou acest timp să ne organizăm mai eficient achizițiile și producția, iar noi îl întoarcem sub forma de discount. Tot ele ne ajută prin a ne spune ce articole să producem, în loc să intuim noi ce și-ar dori să cumpere. De asta spunem că nu producem în exces pentru că realizăm produse pe baza unor comenzi existențe prin care putem deja ști ce produse din colecția nouă sunt mai dorite de către clientele noastre. 

Pe final, îmi poți recomanda 3 cărți de design/modă pe care orice pasionată de fashion trebuie să le citească? 

12 creatoare care au schimbat istoria, scrisă de Bertrand Meyer-Stabley, o carte bună pentru a înțelege reperele mari ale modei.

The art of draping, scrisă de Nils-Christian Ihlen-Hansen, este o carte pentru cei care vor să specializeze în arta drapajelor.

Fashion Business Manual, publicat de cei de la Thames & Hudson, e o carte ce setează corect așteptările legate de cum se desfășoară un business de modă.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search